Ny udnævnelse skal bringe AU og UC Berkeley tættere sammen

Lektor i statskundskab Martin Bisgaard fra Aarhus BSS er udnævnt som research affiliate på University of California, Berkeley.

Martin Bisgaard Foto: Anders Trærup
Lektor i statskundskab Martin Bisgaard Foto: Anders Trærup

“Det er ikke ofte, vi tilbyder denne slags udnævnelser til forskere udenfor USA, men vi er meget glade for at invitere dig.”

Sådan lyder det i invitationen, som byder lektor i statskundskab Martin Bisgaard fra Aarhus BSS ind i forskningsmiljøet på Institute of Governmental Studies (IGS) på University of California, Berkeley.

Her ser de, ligesom Martin Bisgaard selv, frem til at styrke statskundskabsforskningen ved at bringe forskningsmiljøerne ved de to institutter tættere sammen.

”Personligt er det selvfølgelig en stor ære, men jeg ser det især som et vigtigt skridt i at binde political behavior-miljøerne på UC Berkeley og Aarhus tættere sammen over tid,” siger Martin Bisgaard om udnævnelsen.

”Det er jo to forskningsmiljøer, som allerede er i verdensklasse, men jeg håber, at det på sigt kan være med til at integrere miljøerne mere. Og det er ikke kun forskningsmæssigt, men også gennem udveksling af studerende og opdyrkning af talent,” fortsætter Martin Bisgaard.

”Min store drøm er, at vi på sigt kan opbygge infrastruktur, der gør det nemmere for vores unge talenter at prøve kræfter med et exceptionelt forskningsmiljø i udlandet. Jeg var selv et år i USA lige efter jeg havde færdiggjort min bacheloruddannelse og det gav mig ikke kun et helt andet perspektiv på tingene, men også masser appetit på at forfølge en forskerkarriere,” tilføjer Martin Bisgaard.

Martin Bisgaard er netop vendt hjem fra et forskningsophold på UC Berkeley, der var finansieret med en rejsebevilling fra Danmarks Frie Forskningsfond. Som research affiliate ved UC Berkeley fortsætter Martin Bisgaard sin vante gang på Institut for Statskundskab i Aarhus, men han kommer til at tilbringe august- og januar-måned i Californien de næste år.