ERC Starting Grant til Martin Vinæs Larsen

Skal vi bygge mere ved åen i Aarhus eller på Amager Fælled i København? Skal vi plastre byens tage til med solceller? Eller skal vi have flere grønne områder? Da byudvikling tit er under lokal demokratisk kontrol, ligger svarene på sådanne spørgsmål ofte hos borgerne. Lektor i statskundskab Martin Vinæs Larsen har modtaget et ERC Starting Grant på 11,25 millioner kroner fra Det Europæiske Forskningsråd til at undersøge netop borgernes holdninger til byudvikling.

Martin Vinæs Larsen Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet
Lektor i statskundskab Martin Vinæs Larsen bliver forskningsleder for projektet POLICITY, som skal undersøge borgernes holdninger til byudvikling. Foto: Lars Kruse, Aarhus Universitet

Borgerne er ikke nødvendigvis lige begejstrede for nye byggeprojekter lige præcis i deres egen baghave. Men hvorfor ikke egentlig? Det skal Martin Vinæs Larsens nye projekt, POLICITY, undersøge. En foreløbig hypotese lyder, at befolkningens forskellige holdninger til byudvikling kan forklares med, hvor dyre deres boliger er: De, der er villige til at betale mere for at bo et sted, er tættere knyttet til deres lokalområdes særlige karakter – og dermed større modstandere af byudvikling.

Hvorfor er dit projekt vigtigt?

”Hvis borgerne ikke accepterer, at deres by ændrer sig, så bliver det sværere at sikre adgang til gode job og muligheder for social mobilitet for tilflyttere. Det bliver også sværere at gennemføre den nødvendige klimasikring og -tilpasning. Derfor er det helt essentielt at forstå, hvad der afgør folkelig modstand og opbakning til byudvikling.

Derudover synes jeg grundlæggende, at det er fascinerende at forstå, hvordan borgerne danner holdninger til deres lokalområde. Langt de fleste politiske holdninger, vi danner, handler om relativt abstrakte ting, som vi ikke nødvendigvis har erfaring med. Holdninger til byudvikling er helt anderledes. Her handler det nemlig om, hvordan vores umiddelbare omgivelser skal se ud. Jeg glæder mig enormt meget til at blive klogere på, hvordan borgerne forholder sig til den slags spørgsmål.”

Hvad betyder det for dig at få et ERC Starting Grant?

”Det er kæmpestort. I første omgang er det et signal om, at andre forskere inden for mit felt anser min forskning og mit forskningsfelt som relevant og værd at smide penge efter. Derudover giver bevillingen mig mulighed for både at tage flere chancer og for at tænke lidt længere ud i fremtiden, end jeg har været vant til. Jeg er enormt taknemmelig for den mulighed og kan ikke vente med at komme i gang.”

Hvad skal den store bevilling på 11,25 millioner kroner bruges til?

”Den skal bruges til at udvikle og implementere detaljerede målinger af befolkningens holdninger til byudvikling på tværs af 200 byer i Europa og i USA. Desuden skal jeg ansætte nogle kloge hoveder, der kan hjælpe med at forstå og forklare borgernes holdninger.”

Hvad muliggør bevillingen for dig og forskningsfeltet?

”Bevillingen gør, at vores forståelse af borgernes holdninger til byudvikling kan tage et kvantespring. De undersøgelser, jeg vil lave med projektet, vil kunne bruges til at teste en lang række formodninger, som den eksisterende forskning har, i forhold til hvornår og hvorfor det kan være politisk svært at gennemføre byudviklingsprojekter. De data, jeg indsamler, vil desuden blive gjort tilgængelige for andre forskere, så de kan bruges i andre projekter i fremtiden. Endeligt giver bevillingen mulighed for at samle en gruppe af forskere i Aarhus, der brænder for at forstå boligpolitik og byudvikling.”

Yderligere info:

ERC Starting Grants tildeles unge, lovende forskertalenter to til syv år, efter de har opnået ph.d.-graden. Der bevilges op til 1,5 millioner euro (11,25 millioner danske kroner) til grænsebrydende forskningsprojekter i en femårig periode.

Mere om Martin Vinæs Larsen og hans forskning: