EU giver prestigefuld bevilling til Aarhus BSS-forsker

Professor Carsten Jensen fra Institut for Statskundskab har netop modtaget Det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant, som gives til fremragende forskere med en lovende videnskabelig karriere. Det er første gang, at en forsker fra Aarhus BSS modtager bevillingen.

Peter Munk Christiansen og Carsten Jensen
Institutleder Peter Munk Christiansen (tv) og professor Carsten Jensen, Institut for Statskundskab, Aarhus BSS | Foto: Mia Ulvgraven

Det Europæiske Forskningsråd har netop offentliggjort, at professor Carsten Jensen fra Aarhus BSS ved Aarhus Universitet modtager 2 millioner euro (svarende til 15 millioner kroner) i et såkaldt Consolidator Grant, som skal bruges til forskning i valgløfter.

”Det er selvfølgelig en fornem anerkendelse, som jeg er meget beæret over. Samtidig giver det mig mulighed for at lave en grundig undersøgelse af et kernefænomen i vores demokrati, som er uafdækket i forskningen,” siger Carsten Jensen, professor ved Aarhus BSS, Aarhus Universitet.

Carsten Jensen skal lede et internationalt forskningsprojekt om valgløfter. Formålet er at finde ud af, hvordan vælgerne forholder sig til de løfter, som politikerne giver i forbindelse med en valgkamp.

”Vi aner ikke, om valgløfter betyder noget for, hvor vælgerne sætter deres krydser. Og vi ved heller ikke, om vælgerne lægger mærke til, hvorvidt løfterne bliver indfriet efter et valg. Til trods for det store fokus, som medier og politikere har på valgløfter, så ved vi simpelthen ikke, om valgløfter blot er skønne spildte kræfter fra politikernes side,” siger Carsten Jensen.

Institutleder: Prestige-bevilling gavner hele fakultetet

På tværs af alle videnskabelige discipliner har Det Europæiske Forskningsråd i år tildelt et Consolidator Grant til 291 forskere i 21 forskellige lande. Danske forskere har tidligere modtaget den prestigefulde bevilling, men det er usædvanligt, at den tildeles samfundsvidenskabelige forskere. Carsten Jensen er den første danske forsker inden for statskundskab, der modtager et Consolidator Grant.

”Jeg er meget stolt af, at en professor fra vores institut har modtaget et Consolidator Grant. Der er mange, der søger, men få der modtager bevillingen. Det er en flot anerkendelse af Carsten Jensens ypperlige evner som forsker, og anerkendelsen har værdi ikke alene for instituttet, men for hele fakultetet. Bevillinger fra Det Europæiske Forskningsråd er en kvalitetsmarkør, som får stigende betydning i disse år,” siger institutleder Peter Munk Christiansen, Institut for Statskundskab.

En anden kvalitetsmarkør er Shanghai-ranglisten, som kårer verdens bedste forskningsinstitutioner. Her blev Aarhus Universitet i august placeret som det tredje bedste universitet i verden inden for offentlig administration og det tredje bedste universitet i Europa inden for statskundskab som helhed.

Fakta om Det Europæiske Forskningsråds Consolidator Grant

Consolidator Grants tildeles fremragende forskere 7-12 år efter opnået ph.d.-grad. For at modtage bevillingen skal man have en lovende videnskabelig publikationsliste samt et projektforslag til ny potentielt banebrydende forskning. Bevillingen skal gøre den enkelte forsker i stand til at konsolidere sig selv og sit forskerhold.

Læs pressemeddelelsen fra Det Europæiske Forskningsråd her.