Sekterisme før, under og efter de arabiske revolter

Seminaret præsenterer nogle resultater af forskningsprojektet SWAR (Sectarianism in the Wake of the Arab Revolts)

Oplysninger om arrangementet

Mandag 4. februar 2019,  kl. 14:15 - 17:00

Aarhus Universitet, Bygning 1330, lokale 126

Det ny?este nummer af TIFO handler om den øgede betydning af sekterisme i Mellemøsten, særligt efter de arabiske opstande i 2011. Nummeret er en præsentation af forskningsprojektet SWAR (Sectarianism in the Wake of the Arab Revolts), der netop er afsluttet.

Projektet, der er ledet af Morten Valbjørn og finansieret af Forskningsrådet for Samfund og Erhverv, har involveret flere forskere ved Aarhus Universitet og et stort internationalt netværk. TIFO-nummeret, og seminaret, præsenterer nogle af projektets resultater ud fra de forskellige faglige discipliner, som projektet har involveret: Statskundskab, Arabisk- og Islamstudier og Antropologi.

14.15 Velkommen og lancering af TIFO-nummeret v/Tina Dransfeldt Christensen

14.30 Morten Valbjørn, Statskundskab: Shia/Sunni sekterisme til debat i et nyt Mellemøsten
 ?
15.00 Ray Hinnebusch, International Relations St. Andrews: Sectarian Surge in the Middle East and the Dynamics of the Regional States System (præsentation via skype)

15.30 Kort pause

15.40 Martin Riexinger, Arabisk og Islamstudier: Gammelt had eller nutidskonflikter? Et moyenne durée-perspektiv på aktuelle sekteriske konflikter
?
16.10 Thomas Fibiger, Arabisk og Islamstudier: Sekteriske myter. Lokale diskussioner om historie og sekterisme i Bahrain.

16.40 Diskussion?

Alle er velkomne.